HTML

Gazdaság

reklám

Friss topikok

Linkblog

Az Opel fölfalja a kecskeméti Mercedes-gyárat?

2009.03.02. 23:59 méz

Tegnap a pusztulás peremén álltunk, ma már egy lépéssel tovább jutottunk – keserű irónia kíséri a 142 esztendős múltra visszatekintő Opel autógyár létét fenyegető eseményeket. Az amerikai állam támogatása nélkül életképtelen General Motors (GM) leányvállalata lehet a globális gazdasági és pénzügyi krízis első prominens német áldozata, magával rántva majd huszonhatezer munkahelyet.

Az 1862-ben varrógépek gyártására alapított, és a II. világháborút megelőzően Európa legnagyobb gépkocsi gyárának számító, a „gazdasági csoda" idején a Mercedesszel sikeresen konkuráló cég jövőjéről folyó vita a józan üzleti kalkuláció és a felkorbácsolt érzelmek érveinek keveréke. Az Olympia, a Kadett, a Rekord, a Kapitän, és a Diplomat modellek a német autógyártás klasszikusaiként élnek az emberek emlékezetében.

Ez az érzelmi összefonódás késztethette a krízis kapcsán a GM detroiti központjába siető Jürgen Rüttgerst, Észak-Rajna-Vesztfália tartomány miniszterelnökét arra a diplomatikusnak nem nevezhető kijelentésre, miszerint „az itteni menedzsereknek tudomásul kell venniük, nem vagyunk hajlandók eltűrni, hogy német polgárok sorsáról döntsenek." Az Opel-részvények többségét 1929 óta birtokoló Generals Motors ugyanis európai leányvállalatainak drasztikus leépítését tervezi.

A szanálási menetelés első áldozata a svéd Saab volt. A minicég (amely 4100 alkalmazottat foglalkoztat és tavaly 95 ezer autót gyártott) rögtön bejelentette fizetésképtelenségét, miután Fredrik Reinfeldt miniszterelnök elutasította az állami mentőöv minden variációját. Berlin azonban nem ennyire radikális. Az Opel további létéhez szükséges több milliárdos euró segélyből csak akkor hajlandó kivenni a részét, ha a vállalat vezetősége áttekinthető és elfogadható szanálási tervet nyújt be. Karl-Theodor zu Guttenberg, szövetségi gazdaságügyi miniszter Timothy Geithner amerikai pénzügyminiszterrel folytatott telefonbeszélgetése után közölte: elengedhetetlen, hogy GM/Opel olyan koncepciót mutasson be, amely egészséges gazdasági elgondolás alapján biztosítja a munkahelyeket. Angela Merkel kancellár sem zárkózott el az állami segítség gondolata elől, de megjegyezte, a kormány elsősorban az európai leányvállalatok érdeleit tartja szem előtt.

A sok vitát kiváltott elképzelések között szerepel olyan, amelyben a szövetségi állam kezességet vállal a milliárdos segélycsomagért - szembe nézve a rizikóval, hogy e példát követve további megszorult vállalatok lépnek fel hasonló követeléssel. Más elgondolások szerint meghatározott időre államosítanák a gyárat azzal a kikötéssel, hogy a krízist átvészelve ismét magánbefektetők veszik át az Opelt. Az is felvetődött a lehetőségek között, hogy a német autóipar nyújt támogatást az Opelnek - ugyan a Mercedes és a BMW azonnal visszakozott , vagy hogy ázsiai befektető jelentkezik. A Távol-Kelet (főként Kína) számára viszont ésszerű meggondolást jelentene, hogy megbízható technológiával, kiépített üzleti- és szervízhálózattal rendelkező cégen keresztül léphet be az európai piacra.

Egy tizenötezer főre rúgó tömegtüntetés után ült össze a gyár felügyelőbizottsága, hogy felvázolja elképzeléseit. A nyilvánosságra hozott szándéknyilatkozat lényege: eltávolodni, de nem megválni a GM-től, amely hajlandó részesedésének 25-50 százalékát eladni. Az Opel az angol Vauxhall-lal karöltve önálló üzleti egységet alkot, de nem válik le teljesen az amerikai anyavállalatról, mert nem akar lemondani például a GM tulajdonát képező szabadalmakról. A kilátásba helyezett szerkezetátalakításhoz - az Opel-menedzserek számítása szerint 3,3 milliárd eurós állami támogatásra lesz szükség. A német kormány és az érintett tartományok a szándéknyilatkozat áttanulmányozása után döntenek arról, milyen feltételek mellett hajlandók - ha egyáltalán hajlandók - ilyen terhet magukra vállalni, kölcsön vagy kezesség formájában.

A szanálás lehetőségeinek színes palettájához hasonlít a politikai vélemények sokfélesége. „Ha az Opel folytatja modelljeinek ökológiai modernizálását, akkor a konszern önállóan is versenyképes lenne." - vélik a Zöldek. A Fiatal Vállalkozók Szövetségének viszont az az álláspontja, hogy nem várható el az adófizetőktől és a jövő generációitól, hogy fizesse a nehézségbe jutott vállalatok cechjét. A baloldal elnöke, Oskar Lafontaine szerint a közvetlen állami részvétel helyett az üzemi kollektíva részesedése jelenti a menekvést, a liberálisok pedig teljesen elzárkóznak az állami szubvenció lehetősége elől. Peer Steinbrück pénzügyminiszter viszont a jövőt is számba véve úgy fogalmazott: „Majdnem huszonötezer munkavállalóról és családjáról beszélünk. Ha munkanélkülivé válnak, akkor hárommilliárd euró veszteség éri a költségvetési és szociális kasszákat. Értelmesebb lenne ezeket az embereket fizetéshez és kenyérhez juttatni." A parlamenti választás kampányában a pártok elsőrangú politikai ügyévé vált az Opel jövője.

Nem kizárt azonban, hogy a német autóipari óriás gondjai Magyarországra is hatással lesznek. A hírek szerin ugyanis az Opel négy gyára közül a Corsát gyártó eisenachi üzemet felajánlotta átvételre a Daimlernek. Ha a Mercedest gyártó vállalat elfogadja az Opel ajánlatát, akkor könnyen kútba eshet a kecskeméti zöldmezős beruházása. A Daimler eddigi tervei szerint itt gyártanának 2012-től egy Mercedes-modellt. A cég 800 millió eurót szánna az üzem felépítésére és a dolgozók betanítására. Ha viszont elfogadja az Opel ajánlatát, rövidtávon jóval olcsóbban megúszná a fejlesztést: Eisenachban kész, modern gyártósorok és szakképzett munkások várják. Mivel az Opel megmentése elsőszámú politikai üggyé vált, különösen nagy nyomás a Mercedesre, hogy egy német gyárat - és vele 1900 munkahelyet - ment-e meg, vagy egy idegen ország munkásainak nyújt megélhetést a nehéz időkben.

Persze, a kecskeméti beruházás még nem teljesen veszett fejsze, hiszen hosszú távon az alacsonyabb munkabérek, és az alacsony forint-euró árfolyam miatt többet spórolhatna az üzemeltetéssel itt a Mercedes, mint Németországban. Másrészről pedig Daimlernek csak 2012-re lesz szüksége az úja gyárra: a Kecskeméten gyártandó, az A-osztályt leváltó modell elkészültéig ugyanis feleslegesen kellene fizetnie az eisenachi gyár fenntartási költségeit.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gazdasagi.blog.hu/api/trackback/id/tr22976663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása